Miten elokuvia kuvailutulkataan?

Podcast-videossa katsomme Anun kuvailutulkkaaman kohtauksen elokuvasta Veeran maaginen elämä ja pohdimme, mikä tekee kuvailutulkkauksesta hyvän. Puhumme myös siitä, keitä kaikkia kuvailutulkkaus saattaa palvella. Video suunnattiin alun perin elokuvien tekijöille, mutta…

Äänestä pyy jatkoon!

Tuomas Skopa työskenteli Pyyn metsä -dokumentin äänisuunnittelijana. Tässä kirjoituksessa hän kuljeskelee kaupungeissa, kysyy suuren kysymyksen: ”Mitkä lajit säilyvät hengissä?” ja hämmentyy siitä, miten teräksinen satuolento T800 saattaa joskus liikuttaa meitä enemmän kuin pyy.

Liikkuvien tarinoiden matkassa

Keväällä 2020 suoritettiin etäopiskelun kansallinen ihmiskoe, kun koulut zoomasivat kertarysäyksellä opetussuunnitelmansa nettiin. Ilman tuhansien vuosien pohjatyötä koulutuksen pikainen uudelleenorganisointi olisi ollut huomattavasti kivuliaampaa. Anttoni Palm pohtii kirjoitussarjassaan verkkopedagogiikan tulevaisuutta.

FAIA & odottamattomien yhdistelmien taikuus

Seurasimme energisen ja taidokkaan hybridin äänityksiä studiossamme ja sukelsimme hetkeksi myös FAIA:n jäsenten ajatuksiin musiikin taustalla.

Miten podcasteja tehdään? Taiteellinen podcast-tuotanto – vapaasti laiduntava teos, osa 2

Tässä blogisarjan osassa tutustumme Naisen kosto -podcastin esimerkin kautta siihen, miten podcasteja tehdään Artlabilla. Millaiset ajatukset inspiroivat tekemistämme? Miten työryhmä toimii parhaimmillaan ja millaisen filosofian pohjalta äänidraaman työtavat muodostuvat?

Tuomas Skopa

Tykkään työskennellä näkemyksellisten ihmisten kanssa. Kun lähtee juttuun mukaan, sen tekee mielellään koko sydämellään tai siirtyy katsomon puolelle. Ainoa synti on olla tylsä. On pakko paljastaa itsensä ennemmin tai myöhemmin, joten se on parasta tehdä heti kättelyssä, ettei tuhlaa fanien aikaa.

Jussi Liukkonen

Haluan jakaa tuottamieni artistien kanssa samanlaiset arvot ja ajatusmaailman. Projekti, jossa on iloisia tyyppejä ja jollain on visio. Musiikista tykkääminen helpottaa, mutta ei myöskään lähtökohtaisesti tarvitse olla kyseisen musatyylin suurkuluttaja. Silloin pystyy myös vaikuttamaan musiikkiin, make the best out of it. Mukautumiskyky tulee tässäkin, sehän on nimenomaan sitä. Vaikka olisi erilaisia tyyppejä kuin itse, silti kaikista projekteista aina löytää sen jonkun jutun jota fiilistelee.

Ville Liukkonen

Tutustun aina artisteihin ennen tuotannon aloittamista ihan vain kahvitellen ja turisten niitä näitä. Haluan ymmärtää heidän menneisyytensä, persoonallisuutensa, taitotasonsa ja tavoitteensa. Jotta osaa saattaa yhtyeen sinne, minne he haluavat mennä, pitää ensin tietää mistä he ponnistavat. Ymmärtääkseen tulevaisuutta pitää ymmärtää historiaa.

Manaaja-kuunnelma

BBC teki radiokuunnelman alkuperäisen elokuvan käsikirjoituksen pohjalta ja nyt tämä tarina on käännetty suomeksi. Artlab varautuu tuntemattomaan. Edessä on äänitys (Ville Liukkonen), editointi (Ville-Matti Koskiniemi), musiikin sävellys (Max Lilja), äänisuunnittelu sekä miksaus (Tuomas Skopa) ja tarina voi alkaa…

Saunan kutsu – pyöräretki puhtauteen

DJ ja yhteisöpedagogi Matti Kemi, 31 sekä etnologi Juha Kumara toteuttivat unelmansa: he syvensivät kokemustaan saunomisesta ja polkivat kuukauden ajan löylyistä toiseen halki eteläisen Suomen. Saunan kutsu – pyöräretki puhtauteen -podcast esittelee saunoja, saunaperinteitä ja -rituaaleja. Äänisuunnittelijamme Jussi Liukkonen kirjoittaa ajatuksiaan podcastin tekemisestä.

Sydän, Sydän – Keskiyöllä

Sydän, sydämeltä ilmestyi keväällä 2018 albumi Keskiyöllä, jonkavalmistumisen ja julkaisun yhteydessä tapahtui monenlaisia käänteitä. Musiikkituotannon lisäksi pohditaan säveltämisen ja sanoittamisen vaiheita sekä bändissä soittamisen ihanuutta ja kauheutta. Mukana on demoja, videoita, WhatsApp-keskusteluja, päiväkirjamerkintöjä ja havaintoja elämästä, kuolemasta ja musiikista.

Arklab osa 4: Hellas Wikström 816

Kuvanveistäjä Emil Wikström (1864-1942) oli yksi merkittävimmistä Suomen taiteen kultakauden taiteilijoista. Suuri yleisö tuntee hänet Helsingin rautatieaseman pääovea reunustavien Lyhdynkantajien (1914) tekijänä, mutta todellisuudessa Wikströmin todellinen magnum opus on Artlabin Peilisalissa lepäävä piano nro 816.