Audiologo & äänilogo on äänibrändin symboli
Videomainos muuttuu äänimainokseksi sillä hetkellä, kun katsoja kääntää ruudulle selkänsä. Mitä brändistäsi jää tuolloin jäljelle?
Logo on brändin visuaalinen symboli. Vastaavasti äänilogo (tai audiologo, jingle, millä nimellä rakasta lasta halutaankaan kutsua) on äänibrändin symboli, kokonaisuuden auditiivinen keihäänkärki. Musiikkivertausta käyttämällä voidaan ajatella, että äänilogo on biisin vihellettävä tunnusmelodia ja kokonaisvaltaiseen äänibrändiin kuuluvat myös säkeistöt, c-osat ja instrumentaatiot. Tunnusmelodian tulee olla mieleenpainuva ja biisin muiden osien tulee johdatella kohti tunnusmelodiaa ja tukea sitä.
Myös musiikin ulkopuolella on elämää eikä hyvä audiologo välttämättä tarvitse musiikillista ainesta toimiakseen. Tästä mainiona esimerkkinä olkoon Broadcastersin savuisan jazz-klubin mieleen tuova nerokas äänilogo.
Äänibrändi suunnitellaan mittatilaustyönä tarpeeseen. Äänibrändin muoto vaihtelee ja se voi sisältää musiikkia, ääniefektejä, äänimaisemia tai tiettyjä ääninäyttelijöitä. Verkkokoulutuksia tekevä yritys hyötyy webinaarin odotustilan äänimaailman suunnittelusta ja monikanavaista videota tekevälle firmalle on tarkoituksenmukaista luoda äänikirjasto videotuottajien työtä nopeuttamaan.
Jos audiovisuaalisen sisällön taustaääninä käytetään samaa tekijänoikeusvapaata stock-musiikkia kuin muillakin brändeillä, menetetään mahdollisuus erottautua tai pahimmillaan päädytään käyttämään samaa ukulele-biisiä kuin kilpailijakin. Niin taiteessa, mainonnassa ja rakkaudessakin on tarkoitus jäädä mieleen, jolloin täysin harmoninen ja ennalta-arvattava äänimaisema ei aja asiaa. Pienet säröt ja totutusta kaavasta poikkeamiset tuovat särmää ja tuottavat mielenkiintoista jälkeä.
Artlab on äänen Sveitsin linkkuveitsi. Olemme äänisuunnitelleet fyysisiä tiloja, tapahtumia, mainoksia, elokuvia, kuunnelmia ja jopa erotiikkaa. Taidamme säveltämisen, äänisuunnittelun, äänikäsikirjoittamisen ja tiedämme mikä soundaa hyvältä – ja ennen kaikkea milloin polulta kannattaa poiketa. Klassikot syntyvät, kun kaavaa rikotaan.
Haluatko kuulla miten sinä voisit hyödyntää ääntä oman organisaatiosi viestinnässä? Otetaan kahvikupposet ja keskustellaan asiasta.