Tuomas Skopa

Yleistä

Musiikki ja työ ovat nivoutuneet köyden lailla toisiinsa elämäni ympärille. Jossain vaiheessa vain tajusin, että tätä minun täytyy tehdä – taide on aina ollut minulle elämäntapa ja henkireikä. Onnekseni pääsen tekemään sitä lähes joka päivä, ja ostan sillä myös lapselleni vaippoja.

Kokosin ylästeen välitunnilla soittoporukan ja vein heidät vanhempieni autotalliin meluamaan. Bändin nimi oli Apocalypse. Armotonta heviä. Ensikosketukset musiikin tuottamiseen sain jo tuolloin, sillä videokameraani sai äänitettyä kaksi raitaa päällekkäin.

tapahtumatekniikka nostot
tapahtumatekniikka nostot

Jyystimme ensin livenä pohjat kameraan ja äänitimme vokaalit sen jälkeen bassovahvistimen kautta. Kuvalla ei tässä tapauksessa ollut mitään väliä, joten kamera asetettiin tietenkin mahdollisimman lähelle rumpuja.

Laulajamme Jussi Tolkki oli hyvä jätkä, mutta ei hän laulaa osannut, eikä rytmitajua löytynyt senkään vertaa. Saimme hänet kuitenkin ääntelemään niin, että kirjoitin H.P. Lovecraftin maailmoista blokattuja sanoituksia, ja aina kun säe vaihtui, puristin häntä säärestä. Siten hän tiesi vaihtaa riviä. Ehkä Tolkki oli nero ja edellä aikaansa. En vain tajunnut sitä nuorena.

Workflow

Taide ja minä

Tykkään työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, joilla on selkeä näkemys siitä, mistä pitää ja mistä ei. Kun lähden projekteihin mukaan, annan itsestäni kaiken. Haluan saada ne toimimaan keinolla millä hyvänsä – mutta vain sillä ehdolla, että ymmärrän mihin ollaan menossa ja mitä ollaan hakemassa.

Koen ilon ja surun keskimääräistä vahvemmin, se on kirous ja siunaus. Tällä alalla on pakko paljastaa itsestäsi jotain, olla tunteille rehellinen. Taiteesta, kuten elokuvista ja musiikista, oppii yhtä paljon elämästä kuin koululaitoksista. Taide on paras opettaja: se ei saarnaa, ei anna selkeitä vastauksia. Se herättää enemmänkin kysymyksiä.

Minä tuottajana

Minua kiinnostaa taiteessa jonkun mieleen sukeltaminen: levykokonaisuuksien kuuntelu tai saman ohjaajan eri elokuvien katselu. Se on turvallisin tapa surffailla teoksien parissa, niiden luojan omassa maailmassa ja logiikassa.

Tuottamani musiikin genre on toissijainen asia, kunhan taiteen luojalla on visio. Kykenen silloin samaistumaan tekijään, katsomaan hänen silmillään maailmaa: nyt mennään täysillä tätä kohti. Minulla ei siis ole kosmeettista tai soundillista suuntaa, draivi riippuu muista jutuista. Ystävyys ja yhteinen näkemys. Se on tärkeintä.

Ensin pallotellaan demoja sähköpostitse. Saatan käydä treeneissä tai keikalla pyörähtämässä, kunnes käydään hommiin. Vaikka hyvin treenatut kappaleet auttavat tuotantoa, pidän siitä, että biiseissä on hieman liikkumavaraa. Tällöin voidaan kokeilla fiiliksellä äänitystilanteissa uusia juttuja. Teen tätä paljon.

Poimin usein refebiiseistä niitä asioita, joista itsekin innostun. Sanoilla voi olla vaikea selittää auki niitä tunteita, mitä haluaa herättää, Viimeistään demoja ja referenssikappaleita kuunnellessa poimin, mitä tunnetta yhtye hakee takaa. Saatan puhua musiikkia paremmin kuin suomea.

Olen tuottajana rehellinen ja pyrin sanomaan asiat suoraan. Ei ole koskaan kiva sanoa ettei jokin asia toimi. Pitää siis aina olla takataskussa jokin ajatus siltä varalta, että yhtye tai artisti jää jumiin. Kovin tuottaja avaa suunsa sekuntia ennen, kun yhtyeeltä loppuvat ideat. Muuten luotan luomisen taikaan. Bändi kyllä ratkaisee tilanteet.

On pakko myös varautua siihen, ettei kaikkia ideoita saada toimimaan. Pitää olla rehellinen itselleen ja artistille. Joku juttu voi olla paperilla suorastaan nerokas, mutta käytännössä täyttä paskaa. Siinä menee aikaa.

Miksausvaiheessa olen iloinen, jos pääsen luomaan kappaleisiin lisää musiikkia. Yleensä sovin niin, että minulla on leikkauspöydällä optio jättää äänitettyjä asioita pois – tai luoda sinne lisää materiaalia. Ensimmäisen miksausversion teen aina yksin. Sen jälkeen alkaa oikea brainstormaus yhtyeen tai artistin kanssa, tuorein mielin. Usein yhtye tilaakin minulta lisää sovitus- ja sävellystyötä mausteeksi.

Hyvään tuotantoon menee aikaa ja rahaa. Onnekseni useimmat minulle tuotettavaksi pääsevät taiteilijat ymmärtävät sen ja sovitaan esimerkiksi osamaksusuunnitelma. Haluan viedä artistini ja yhtyeeni maaliin, jotta ei ole pienintäkään fiilistä että jotain olisi voinut tehdä paremmin. Biisejä kuunnellaan vuosikymmeniä. Nämä asiat kannattaa ottaa vakavasti. Jos haluat ilmaista itseäsi, tee se täysillä ja kunnolla. Tee sitä niin kauan että on hyvä olo ja olet ylpeä. Sitten voit vanhana pappana fiilistellä. “Vittu, että tuli tehtyä hyvä levy”.

Tutustu myös muihin tuottajiimme