Jussi Liukkonen

Yleistä

Aloitin ääniteknologin urani treenikämpällä Tapanilassa. Siellä oli neliraituri, johon puolivahingossa hoksasin laittaa pari mikrofonia kiinni. Fiilistelin luonnollisesti täysillä.

Matkani jatkui kaljapalkkaisten lukioäänitysten kautta Teatterikorkeakouluun ja siitä eteenpäin Artlab Studion tuottajaksi sekä keikkailevaksi muusikoksi. Kaljapalkka on vaihtunut aikuisten palkkaan, neliraituri Pro Toolsiin, ja fiilistelen yhä täysillä.

Tutustu myös Artistikaareen täältä

tapahtumatekniikka nostot
tapahtumatekniikka nostot

Minussa asuu pieni tutkimusmatkailija ja se heijastuu myös musiikkiin. Sukellan kappaleen syvyyksiin ja etsin sieltä jotain uutta, odottamatonta tai tuntematonta. Näin projekteihin syntyy jokerifaktoreita, joista usein muotoutuu myös biisien ominaissoundi.

Olen kiinnostunut elektronisen ja orgaanisen musiikin yhteiselosta, mikä näkyy mieltymyksissäni ja tuotannoissani. Nautin erityisesti rumpujen, erilaisten lyömäsoittimien ja laulujen äänityksistä. Laulattamisessa on jotain maagista, kun useampi ihmisääni resonoi keskenään harmoniassa – jokainen ihmisääni on uniikki, aito ja persoonallinen. Ja rummuista nyt vaan lähtee hauskoja soundeja.

Workflow

Yhteisten arvojen löytäminen

Haluan jakaa tuottamieni artistien kanssa samanlaiset arvot ja ajatusmaailman. Projekti, jossa on iloisia tyyppejä ja jollain on visio. Musiikista tykkääminen helpottaa, mutta ei myöskään lähtökohtaisesti tarvitse olla kyseisen musatyylin suurkuluttaja. Silloin pystyy myös vaikuttamaan musiikkiin, make the best out of it. Mukautumiskyky tulee tässäkin, sehän on nimenomaan sitä. Vaikka olisi erilaisia tyyppejä kuin itse, silti kaikista projekteista aina löytää sen jonkun jutun jota fiilistelee.

Minä tuottajana

Demotus- ja esituotantovaiheessa tärkein osuus on tutustua itse musiikintekijään: mitä tunteita hän kappaleella haluaa herättää, mitä sanottavaa hänellä on. Sen jälkeen yleensä vahva yhteys biiseihin tulee jo ensimmäisellä kuuntelukerralla.

Fiilis pohjautuu kappaleiden lisäksi keskusteluun niiden tekijän kanssa. Musiikilliset mieltymykset, lempielokuvat – jopa artistien pukeutumistyyli ja tekstien yksittäiset sanavalinnat – voivat vaikuttaa ratkaisevasti soundimaailmaan ja sovitukseen, jonka kehitän kappaleen tueksi.

Hyppään mielelläni tuotantoon mukaan sovitusvaiheen alkaessa. Tällöin kappaleen selkäranka on osapuilleen valmis ja alamme yhdessä taiteilijoiden kanssa luomaan lihaa luiden ympärille. Tuon tässä vaiheessa myös omat siirtoelimeni mukaan.

Ensin otetaan aikaa yhteisen suunnan löytämiseksi, ja sen jälkeen aletaan puskea. Käytetään aikaa tutustumiseen: mietitään yhdessä mihin suuntaan se menee. Kun homma on pureksittu, painetaan punaista execute-nappia ja homma lähtee rullaamaan. Pitää olla selvää molemmille, mitä aletaan tekemään. Kaikki ongelmat johtuvat huonosta kommunikaatiosta tai kommunikaation puutteesta.

Loppusanat

Olen tehnyt rajoihin katsomatta kaikennäköistä musiikkia grindcoresta listahittien kautta taidehiippailuun. Tehtäväni tuottajana, riippumatta genrestä, on konkretisoida artistin visio ja tunteet parhaaksi mahdolliseksi taltioinniksi. Lopputuloksen tulee kuulostaa tekijältään.

Haluan tehdä ja yrittää aina jotain uutta jokaisessa projektissa. Tietotaito haarautuu joka projektin jälkeen ja aina tulee uusia ajatuksia musiikin suhteen. Pyrin rikkomaan rutiinejani tekemällä projekteissa ennakkoluulottomasti juttuja, jotka sillä hetkellä kiinnostaa.

Minuun voi tutustua yhteydenottolomakkeella, tai pistämällä suoraan viestiä osoitteeseen jussi@artlab.fi.

Tutustu myös muihin tuottajiimme