Mitä studioaika maksaa? 2/3

Tässä sarjan toisessa osassa avaamme tyypillistä artistikaarta vaihe vaiheelta. Esimerkkinä käytettäköön bändiä, joka halusi studiopäivien lisäksi koko Artlab-paketin esituotannosta levynkansiin ja promokuviin. Dokumentoimme projektin vaiheet ja kestot taiteellisen riittävällä tarkkuudella. Asiat kannattanee nimetä, jotta niistä on helpompi keskustella, joten kutsukaamme tätä esimerkkiyhtyettä nimellä “Dimensiolähettiläät”.

Mitä näkyviä ja näkymättömiä vaiheita äänitteen tekeminen pitää siis sisällään?

11169772_914524358569019_1921977813674060161_o

Läbin iso soittotila

Yhteydenotto, ensimmäiset kahvittelut ja tutustuminen

Bändi/artisti voi ottaa yhteyttä äänitysstudioon lähettämällä sähköpostia tai savumerkkejä, puhelimitse, hyödyntämällä sms-teknologiaa tai yhteydenottolomakkeella. Usein yhtye kertoo hieman itsestään, musiikkityylistään ja aikatauluista. Se riittää. Yhteyttä ottaneet pyydetään paikan päälle nauttimaan kupit kuumaa, sillä vakavista asioista – taiteesta – on parasta puhua kasvotusten. Lopulta taiteen kanavoimisessa on kyse visiosta, fiiliksestä ja niistä häilyvämmistäkin tuntemuksista, jotka välittyvät parhaiten, kun ihmiset istuvat saman pöydän äärellä tai vaikkapa makaavat erilaisissa asennoissa samalla lattialla.

Tässä esimerkissä Dimensiolähettiläät ottivat sähköpostitse yhteyttä kysyäkseen tuottajaa debyyttilevylleen. Studiotohtorimme Villen kiinnostus heräsi, sillä bändistä huokui valmius heittäytyä tuottajan käsiin jo esituotantovaiheessa, mikä on paras pohja keskinäisen luottamuksen rakentamiselle. Kutsuimme yhtyeen kahville esitelläksemme itsemme ja audiokartanomme.

Mikäli tuottajan ja bändin ajatukset ja kemiat kohtaavat tässä vaiheessa, voidaan sopia esimerkiksi alustavasta aikataulusta ja biisien määrästä. Näin kävi Dimensiolähettiläidenkin kanssa ja tapaamisen jälkeen siirryttiin projektin esituotantovaiheeseen.

Esituotanto (8h)

Esituotanto on ensiarvoisen tärkeä vaihe kokonaisuuden kannalta. Tuottaja kuuntelee kappaleet, tekee muistiinpanot, pohtii yleissoundia, tapaa soittajat ja tekee arvion bändin sekä kappaleiden nykyisestä tilasta. Demojen kuuntelun, treenivierailujen ja sähköpostirumban ideana on saada kokonaiskuva siitä, mitä ollaan tekemässä ja mitä bändi haluaa viestiä musiikillaan. Näkemyksiä pallotellaan puolin ja toisin.

Työtunteja esituotantovaiheessa kuluu yhteydenpitoon, ideoiden prosessointiin ja studiopäivien aikataulutukseen. Jos esimerkiksi rumpali haluaa ehdottomasti soittaa luomuna, mutta taustalle tarvitaan kuitenkin klikki arpeggiatorsyntetisaattorimuljutuksia varten, voidaan perustellusti ennakoida, että pohjaraitojen äänittämiseen saattaa mennä hieman enemmän aikaa. Yhtä lailla jos laulajalla ei ole aiempaa studiokokemusta, laulukoppiin sulkeutuminen saattaa tuntua yllättävän vieraalta.

Tuottaja ideoi studiopäivät myös niiden elementtien mukaan, jotka bändi kokee tärkeäksi: jos esituotannossa huomataan että joku soittaja ylittää taitonsa, biisien sovitukset saattavat muuttua. Tuottajalla ja bändillä tulee olla läpinäkyvä ja rehellinen ilmapiiri tulevista haasteista ja siitä, miten niitä taklataan.

Screen Shot 2018-07-26 at 12.12.15

Kappaleen rakennehahmotelma

Viimeistään vähän ennen studiopäiviä tuottajalla tulisi olla selkeä kuva siitä, mitä musiikilla halutaan viestiä ja mitkä elementit ovat bändille tärkeitä. Bändin tehtävänä on viedä biisit mahdollisimman pitkälle treeni- ja esituotantovaiheessa. Tuottaja ottaa vetovastuun studiopäivien ajaksi.

Studiopäivät (60h)

Äänittäjän päivä alkaa jo viimeistään tuntia ennen nauhoitusten alkamista: pitää keittää kahvit, pyyhkiä pölyt, avata audiolaitteet, suoristaa signaalireitit ja tuoda templatet pro-toolsiin.

Rummut + basso = 16h

Usein bändiäänitykset aloitetaan rumpujen ja bassojen äänittämisestä, jotta yhtyeen perusgroove saadaan valettua muiden rakenteiden tueksi. Dimensiolähettiläiden kohdalla kasaukseen, mikitykseen sekä soundcheckiin kului neljä tuntia ja neljän kappaleen pohjien äänittämiseen yhteensä 12 tuntia, eli kolmisen tuntia per kappale.

Kun rytmipohjat on nakutettu häränsilmään, siirrytään korkeammilla taajuuksilla pelaaviin instrumentteihin. Näihin voidaan lukea vaikkapa kiipparit, hanurit, jouset ja vetopasuunat, mutta tällä kertaa soinnut ja harmoniat hoidettiin kahden kitaran voimin.

Kitarat = 16h

Yhteensä kitaraäänityksiin meni aikaa 16 tuntia. Tämä tarkoittaa kahden kepittäjän bändissä sitä, että kukin soittaja käytti viilailuun pari tuntia per kappale. Vähintään yksi kolmasosa kitaraäänitysajasta käytettiin oikean soundin etsimiseen, sillä jo äänitysvaiheessa haluttiin saada se lopullinen fiilis nauhalle. Bändin toivomuksista riippuen säätövaraa voidaan jättää tietenkin myös jälkituotantovaiheeseen, mutta ikiaikainen elokuvatuotannon motto “let’s fix it in post” on usein syypää budjettien paukkumiseen.

Laulut + stemmat = 24h

Heti session alussa äänitettiin demolaulut sovitusten ja yleisen hyvinvoinnin takia. Dimensiolähettiläät olivat ilmaisseet lyriikoiden olevan tärkeä elementti musiikissaan, joten laulun oli oltava referenssinä jo pohjainstrumenttien äänitysvaiheessa. Treenisdemojen perusteella tuottaja kehotti jokaista soittajaa miettimään ja antamaan tilaa laululle.

Soittimien äänityksen jälkeen kannattaa pitää hieman taukoa ennen lauluja, jotta laulaja pystyy omaksumaan mahdollisesti uudelleen sovitetut ja tuotetut kappaleet. Treeniksellä harjoitellut biisit kuulostavat varmasti erilaiselta tässä vaiheessa ja mikäli mahdollista, on hyvä lähettää laulaja jopa laulunopettajalle biisien kanssa. Myös lyriikkojen sparraus on tärkeää, sillä ulkopuolinen voi nähdä aivan uudella tavalla sen, mitä lyyrikko haluaa ilmaista tekstissään. Usein lyriikat ovat hyvin henkilökohtaisia ja tuottajan onkin oltava erityisen tarkka sen kanssa, kuinka paljon palautetta antaa.

Kun esimerkiksi kitaristin jaksaminen saattaa olla enemmän korvien välissä, laulajalla tulee muutaman tunnin päästä usein fysiikka vastaan. Laulut siis äänitetään usein 2–3 tunnin pätkissä. Pientä editointia tehdään muuten jatkuvasti lennossa, mutta lauluäänityksissä kannattaa jättää kaikki leikkely ja liimailu suosiolla myöhemmälle. Laulu on pyhä hetki.

Artlabin henki

Artlabin henki

Loppuviimeistely, perkat, kolahdukset ja törähdykset = 3h

Lähes aina tulee hetkellisiä inspiraatiopyrähdyksiä, yöllisiä kolinoita ja kokeilevia syntikkasuhinoita, joiden kuriin saamisessa kestää aikansa. Kun viimeisetkin bendit, sheikit, stemmat ja growlit on tehty, siirrytään editointivaiheeseen.

Editointi

Sessiossa voi olla satoja raitoja. Neljän minuutin biisin editointiin voi mennä jopa 4–8 tuntia työaikaa. Todellisuudessa tämä upotetaan äänityspäivään esimerkiksi tauoilla ja muissa sopivissa väleissä, eli editoidaan ja valitaan ottoja samalla kun äänitetään. Studiossa tuottaja pyrkii käyttämään jokaisen minuutin hyväkseen.

Aikanaan kelanauhatekniikalla pyrittiin mahdollisimman vähäiseen raitamäärään, koska jokainen kanava aiheuttaa minimaalista kohinaa kumuloituen lopulta melkoiseksi noisepeikoksi. Lisäksi editointi tapahtui kirjaimellisesti leikkaamalla ja liimaamalla.

Miksaus (20h)

Hyvin äänitetyn rokkibändin kappaleen miksaus saattaa lutviutua muutamassa tunnissa. Skaalamme on ollut mitä tahansa muutaman sadan raidan progemonoliiteistä grindibändiin, joka survoi 30 biisiä samalla otolla. Emme perehdy miksaukseen sen syvemmin tässä blogissa, sillä naapurimme Pulu Studio on jo kirjoittanut erittäin kattavan tekstin aiheesta. Sen voi lukea täältä.

Ensimmäinen miksaus kuunnellaan kotona, autossa, kännykän kaiuttimesta ja korvanapeilla – selvin päin tai vähemmän. Pienen mutustelun jälkeen tehdään muutoksia ja toimitetaan ensimmäinen versio yhtyeelle. Artlabin Ville “Tohtori” Liukkosella on tapana tehdä kaksi versiota, joista ensimmäinen on hänen oma puhdas näkemyksensä ja toinen bändin sekä Villen mielipiteiden keskiarvo. Tämä tarkoittaa mielivaltaisen päätöksenteon sijaan sitä, että miksaaja toimii bändin asettamien raja-arvojen raameissa. Nämä raamit ovat esimerkiksi levyjä, jotka yhtye on antanut referensseiksi.

Bändi mutustelee ja maistelee ensimmäisiä miksauksia ja esittää mielipiteensä miksaajalle. Suuriakin muutosehdotuksia on kuultu, mutta mikäli esituotanto tehtiin kunnolla, miellyttää tuotos yleensä kumpaakin osapuolta. Isot pensselit toimivat ja tähdet ovat linjassa.

some07mv

Tohtori Liukkonen & leikkauspöytä

Artlabilla tehdään usein toinen miksauskierros esimerkiksi sähköpostiviestien perusteella ja viimeistellään kappaleet bändin ollessa paikan päällä. Tämän jälkeen kappaleet lähtevät masterointiin, mielellään ulkopuoliselle tekijälle. Usein miksauksia pallotellaan kolmen tuottajamme Tuomaksen, Villen ja Jussin välillä, sillä tuorekorvainen kollega saattaa pyöräyttää jonkin timanttisen lisäyksen tai huomata snarekaiun seasta löytyvän 2320 Hz resonanssin horjuttavan Olkiluodon kolmosreaktorin vakautta.

Miksausvaiheessa – kuten muissakin vaiheessa – näkymätöntä työtä on paljon. Bounssaus, kotona ja kotimatkalla kuuntelu ja analysointi, muistiinpanot, tiedostonsiirto ja viestintä, joista ei lähtökohtaisesti olla peritty maksua. Bussin kuljettaja tekee tuottavaa työtä, kun bussi liikkuu. Taiteellisessa työssä rajanveto on vaativampaa, sillä vaikka tuottajan aivot olisivat näennäisesti näytönsäästäjällä, saattaa takaraivossa hautua juuri se kasipistedelay, joka lennättää kappaleen kiertoradalle.


Viimeistely, promokuvat & levynkannet, musavideot (2-999h)

Projektin lopussa tiedostot arkistoidaan, pöytä puhdistetaan seuraavaa koitosta varten ja karonkkapäivä laitetaan korvan taakse. Joskus, kuten tässäkin tapauksessa, yhtye haluaa koko paketin Artlabilta levynkansiin, promokuviin ja musiikkivideoon asti. Silloin pyydämme paikalle läbiläisiä kuvaajia, taiteilijoita ja elokuvantekijöitä, ja projekti jatkuu.

Seuraavassa osassa avaamme toisen esimerkin kautta tuotantoa, jossa oli lähes päinvastainen lähestymistapa äänityksiin. Koko Artlabin Artistikaaren sijaan tämä big-band -henkinen yhtye soitti livenä valmiiksi sovitetut kappaleensa purkkiin ja ehti illaksi kotiin katsomaan Temppareita. Lisäksi kerromme, kuinka paljon keskimäärin maksaa sinkun, EP:n ja LP:n tuottaminen Artlab Studiolla.

Studion sivuille pääset tästä

Juttu jatkuu täällä

Tero Vuorisen ohjaama musiikkivideo


Kirjoittanut: Artlab