Mitä studioaika maksaa? Helsinkiläisen äänitysstudion ajatuksia. 1/3

Asiaa studion pyörittämisestä ja vessanharjasta.

Mikä on äänitysstudion hinta ja mitä siellä tehdään? Mitä äänitysstudiopalvelu sisältää? Mitä eroa on ääniteknologilla ja tuottajalla? Kuinka monta tuntia ammattimaisen äänitteen tuottaminen vaatii studion työntekijältä? Toisaalta, kuinka paljon työtä bändiltä tai artistilta vaaditaan, jotta studioon lähteminen on ylipäätään järkevää? Pitääkö sen olla?

Läbileikkauksen eli Artlabin blogin ensimmäinen sarja pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin. Käsittelemme studiotyöskentelyä kokonaisuutena, joka koostuu esituotannosta, äänityksistä, sekä suuresta määrästä näkymätöntä hallinnollista ja taiteellista työtä, jota ei välttämättä tulisi ajatelleeksikaan.

Artlabin toinen tarkkaamo

Mitä äänitysstudioaika tarkoittaa?

“Studioaika on taiteelle ja itseilmaisulle omistettu hetki, jolloin arjen huolet ja rutiinit jäävät äänieristettyjen ovien taakse.” (Anttoni Palm, Artlabin toimitusjohtaja)

“Palvelu tarkoittaa taloustieteessä aineettoman hyödykkeen tuotantoa asiakkaalle.” (Wikipedia)

Studioaikaa varatessasi teet oikeastaan kaksi asiaa: vuokraat äänitysstudion tilat itsellesi sekä palkkaat äänen ja taiteen ammattilaisen auttamaan sinua. Tuottaja on työskennellyt tuhansia tunteja satojen muusikoiden kanssa. Hänen tehtävänsä on tulkata artistin usein melko abstraktit musiikilliset mielikuvat oman teknisen osaamisensa ja taiteellisen näkemyksensä avulla valmiiksi kappaleiksi ja teoksiksi.

“Kitaroihin olisi hyvä saada lisää puukkoa, sellaista ruostetta ja terävyyttä”, sanoo kitaristi.

“Okei, Amp -> Culture Vulture -> treble boost 3db”, tuumaa tuottaja.

Äänitysstudiopalvelut voidaan karkeasti jakaa musiikin osalta kolmeen osa-alueeseen: äänitys-, tuotanto-, sekä miksaus- ja masterointipalveluihin. Usein halutaan, että koko paketti tulee saman katon alta, jolloin tuottaja voi esimerkiksi jo äänitysvaiheessa tehdä valintoja miksausta ajatellen. Tällaiset projektit ovat meille itsellemme niitä kaikista mielekkäimpiä, emme halua olla pelkkä äänitysstudio, joka vuokraa artisteille seiniä ja mikrofoneja.

Studioaika tarkoittaa siis meidän tapauksessamme – itse äänitystilanteen lisäksi – artistin kokonaisvaltaista tukemista aina esituotannosta levynkansiin, promokuviin ja levynjulkkareihin asti. Hinnastosta puhumme hieman myöhemmin.

Mitä studion pyörittäminen vaatii?

“Studion pyörittäminen vaatii osaamista, näkemystä ja omistautumista. Joskus on hyvä antaa artistille tilaa, toisinaan tarvitsee hypätä ruoriin. Pääasia on, että laiva saadaan onnellisesti satamaan. Pitää osata tarttua sekä hetkeen että vessaharjaan.” (Tuomas Skopa, Artlabin tuottaja)

“Yritys tarkoittaa yhden tai usean henkilön yhdessä harjoittamaa taloudellista toimintaa, joka tähtää kannattavaan tulokseen.” (Wikipedia)

“Ota yks vielä!”

“Eiks noista saa jo?” (Tuntematon)

Perinteiset bändimusiikkiin keskittyneet äänitysstudiot alkavat olla uhanalainen laji. Teknologian kehittyessä ja hintojen laskiessa yhä useammat ovat päätyneet perustamaan koti- ja treenikämppästudioita. Lisäksi digitaalisesti tuotetun musiikin osuuden kasvu populaarikulttuurissa syö nimenomaan pinta-alaltaan suurien studioiden liikevaihtoa. Tarkkaa lukua ei saa ongittua oikein mistään, mutta valistuneiden kuulopuheiden perusteella “todella moni” vanhan liiton äänitysstudio roikkuu löysässä hirressä. Kuusi vuotta sitten, EDM-piikin ollessa korkeimmillaan ja kulttuuriapurahojen myöntöprosentin matalimmillaan, oli siis taloudellisesti täysin loogista perustaa 180m² studio: Artlab.

On mukavaa ajatella, että jokaisen lähetetyn laskun kolikot kilahtavat suoraan studion omistajien kirstuun. Tosiasiassa studion kuluihin sisältyvät arvonlisäverojen jälkeen esimerkiksi kiinteistön vuokra ja huolto, kalustohankinnat, kirjanpitokustannukset, tonneittain kahvia, puhelin- ja nettiliittymät, koulutus, lainanlyhennykset sekä yleinen viihtyvyys (“Vessaharjakin maksaa!” -tj). Markkinointia ei myöskään sovi unohtaa, sitähän tämä tekstikin ytimessään on. Palkkioita ja palkkoja aletaan maksaa vasta kaikkien edellämainittujen kulujen jälkeen.

Opi ostamaan!

“Hämähäkkimies (engl. Spider-Man), oikealta nimeltään Peter Parker, on Marvelin sarjakuvissa esiintyvä naamioitunut supersankari” (Wikipedia)

Äänitettävät kappaleet ovat usein todella pitkän kypsyttelyn tulos. Ne ovat saattaneet syntyä yön pikkutunneilla muhiakseen vuosia pöytälaatikossa, kunnes jokin elementti alkaa kummitella säveltäjän päässä. Biisinikkari vie yhtyeelle aihion, josta työstetään seuraavien kuukausien aikana hiomaton timantti. Vihdoin on aika astua studioon; ikuistaa litroittain sydänverta, hikeä ja kyyneliä magneettinauhalle, uriksi vinyyliin tai binääriksi bittiavaruuteen.

Onko tämän kaiken jälkeen olennaista saada studioaikaa halvalla?

Kysymyksen provosoivasta luonteesta huolimatta vastaus voi olla kumpi tahansa. On täysin artistin päätettävissä kuinka paljon yhteen kappaleeseen käytetään työtunteja, ja toisaalta kuinka paljon biisejä veivataan treeniksellä ennen äänityssessioita.

Kuten oheisesta videosta näkyy, hyvää ei saa nopeasti ja halvalla. Kannattaa myös olla realistinen ja paikantaa saturaatiopiste, jonka jälkeen tuotantoon pumpattu raha ei enää juurikaan paranna lopputulosta.

Ostat siis äänen ammattilaisen keskittynyttä aikaa sekä äänittämiseen optimoidut puitteet. Studiotilan ja äänittäjän tehtävänä on kuunnella muiden ihmisten tuotoksia ja vapauttaa niiden potentiaali. Suunnittele, mitä pyydät äänitysstudiolta. Tarvitsetko musiikillista näkemystä, tuottajaa, miksaajaa, vai pelkästään akustoitua tilaa jossa taltioida rumpuja? Uskalla myös kysyä neuvoa, sillä sitä varten ääniteknologin ammatti on olemassa. Uskalla myös kysyä rehellistä mielipidettä. Jos ostat REC-nappia, saat REC-nappia.

Erilaisia tuottajan ja artistin suhteita on lopulta yhtä paljon kuin sovittuja studiosessioita. Tämän blogisarjan seuraavassa osassa avaamme esimerkin kautta sitä, mitä asiakassuhde voi esimerkiksi pitää sisällään.

Mikäli aihe jäi kiinnostamaan tai haluat tutustua palveluihimme, käy studion sivuilla tai ota yhteyttä tästä linkistä.

Vilkaise myös nämä